backdrop_mesto
Bratislava
Nizozemsko
Riga
previous arrow
next arrow

Základní škola a Mateřská škola Brno, Merhautova 37, příspěvková organizace

Datum realizace: 25. 4. – 28. 4. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Prešov

Cílem skupinové mobility bylo v rámci vzdělávacího programu seznámit žáky s geografií, historií a kulturou jiné země (v tomto případě Slovenska). K dosažení cílů byly v závislosti na typu aktivity využity různé vzdělávací metody a formy se zaměřením na podpoření klíčových kompetencí žáků.

Mobilitě předcházela přípravná část, ve které proběhly následující aktivity:

  • Vytvoření videa o naší škole k prezentaci žákům hostitelské školy (rozvoj kompetencí – komunikativní, digitální).
  • Online setkání prostřednictvím komunikačního nástroje Google Meet (rozvoj kompetencí – komunikativní, digitální).
  • V předmětu ZEMĚPIS – s vyučujícím probrány základní geografické informace o Slovensku, konkrétně se zaměřením na oblast Vysokých Tater a Prešovského kraje.
  • V předmětu DĚJEPIS – vyučující se ve výuce zaměřil na společné dějiny obou států a s žáky společně diskutovali nad výhodami a nevýhodami společného státu. Seznámili se také s historií Štrbského hradu a kapituly.
  • V předmětu PŘÍRODOPIS – žáci se seznámili s typy jeskyní, faunou a flórou, která se v jeskyních nachází. Dále si společně na internetu vyhledávali informace o živé a neživé přírodě na Slovensku.
  • V předmětu HUDEBNÍ VÝCHOVA – žáci se s vyučujícím učili slovenskou hymnu a další známe slovenské písně.
  • V předmětech ČESKÝ JAZYK a VÝTVARNÁ VÝCHOVA – vytvářeli žáci s vyučujícími upomínkové předměty pro žáky s hostitelské školy (medaile z hlíny, papírové záložky do knihy, dřevěné přívěšky).

Skupinová mobilita se konala v termínu 25. – 28. 4. 2023.

První a poslední den byl využit k dopravě, vzdělávací program se konal ve dnech 26. – 27. 4. 2023.

STŘEDA – 26. 04. 2023
  • Dopolední program v hostitelské základní škole:
    • seznámení žáků a pedagogů z obou škol,
    • prohlídka školy,
    • prezentace videa o škole vytvořená našimi žáky,
    • společný oběd ve školní jídelně (všechny tyto aktivity rozvíjely následující kompetence – komunikativní, sociální a občanskou).
  • Odpolední program:
    • prohlídka Spišského hradu a Spišské kapituly – cílem bylo prohloubení vědomostí o historických funkcích hradu, vysvětlen byl pojem – Památka UNESCO a na konkrétních situacích bylo názorně předvedeno, jak se na hradech žilo (rozvoj kompetencí k učení).
    • Komentovaná prohlídka jeskyně Zlá diera se speleoložkou – zážitkovou formou bylo žákům vysvětleno, jak jeskyně vznikají, z čeho jsou složeny a jaká živá a neživá příroda se v nich nachází. Jelikož se nejednalo o tradiční krasovou jeskyni, které známe z Moravského krasu, museli žáci při prohlídce překonávat i určité překážky. Byli také ve značně blízkém kontaktu s živými obyvateli jeskyně – netopýry (rozvoj kompetence k učení a pracovní).
  • Večerní program:
    • Při společné večeři proběhla neformální debata, při které byl zhodnocen uplynulý den – od všech žáků byl hodnocen velmi kladně.
ČTVRTEK – 27. 04. 2023
  • Dopolední program v hostitelské základní škole:
    • Společný československý kvíz – čeští a slovenští žáci se rozdělili do 6 týmů (v každém týmu byli zastoupeni žáci z obou zemí). Přes notebook jim byly čteny otázky týkající se obou krajin. Žáci v týmech společně konzultovali své odpovědi. Kvíz byl následně vyhodnocen (rozvoj kompetencí – k učení, komunikativní, sociální a pracovní).
    • Společný oběd ve školní jídelně.
    • Rozloučení s žáky a pedagogy z hostitelské školy.
  • Odpolední program:
    • Návštěva Vysokých Tater. Zubačkou se žáci z obce Štrba přesunuli na Štrbské pleso. Zde proběhla vzdělávací aktivita formou pozorování a individuálního čtení informačních tabulí kolem plesa. Při okruhu kolem plesa plnili i různé sportovní úkoly (rozvoj kompetencí – pracovních).
    • Oběd v tradiční slovenské kolibě – žáci společně poobědvali a seznámili se s tradičními pokrmy slovenské kuchyně (rozvoj kompetence – občanské).
    • Tricklandia – při této aktivitě žáci objevovali různé fyzikální jevy – antigravitace, optické klamy, zrcadla, aj. (rozvoj kompetencí – k učení, digitální a pracovní)
  • Večerní program:
    • Při společné večeři opět proběhla neformální debata, při které byl zhodnocen uplynulý den – i tento den byl hodnocen velmi pozitivně.
    • Po večeři došlo i na ochutnávku tradičních slovenských specialit.

Žáci hodnotili celý průběh mobility jako velmi zdařilý. S náplní vzdělávacího programu byli spokojeni a při neformálních rozhovorech uváděli, že je mobilita obohatila nejen po stránce edukativní, ale že navázali i nová přátelství a utužil se i vztah mezi spolužáky a učiteli.

Důležitou součástí vzdělávacího programu byl i fakt, že mobility se zúčastnili žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jejich rodiče jsou často ve svízelných finančních situacích a návštěvu těchto míst by si se svými dětmi nemohli dovolit.

Pedagogové se při zhodnocení mobility shodli, že všechny vzdělávací cíle, které si před mobilitou naplánovali, splnili.

Zpět